fredag 5 februari 2010

Vilken dag!

En födelsedag i min smak!

Igår hade jag jobb att få klart, sånt som tynger, ligger i magen och besvärar för att det inte är gjort. Det är då jag far hem till kära Mor, för att sitta i lugn och ro, utan yttre störningar av något slag. Hon är också trygg att ha till hands när jag kan behöva hennes hjälp och stöd då och då. Bestämde mig tidigt för att stanna och sova över i hennes gästsäng som alltid står bäddad för den som behöver. På så sätt kunde jag hålla på tills jag var klar med allt jobb, oavsett vilken tid det var på dygnet och, bäst av allt, vara uppe hur länge jag ville.

Vi startade kvällen med en middag på kvartersrestaurangen, en härligt kladdig pizza med oxfilé och bearnaise och så ett glas rött vin till isvattnet. Genomgång av allt som hänt sedan vi sist träffades och pratade ihop. Sedan ett par minuters frisk promenad hem till kära Mor för att börja med alla papper, allt datorjobb, sortering, registrering och sånt. Klar efter tolv någon gång, sedan låg många fria timmar framför mig, fria att sitta vid datorn eller läsa eller vad som helst jag önskade, så länge som jag bara ville. Tills jag blev trött eller less. Det inträffade ungefär kvart i fyra på natten.

På nätet hittade jag min älskade kusins äldsta dotter, en flicka jag lekte med i femårsålder som samtidigt är min mammas kusin och slutligen, en vän som jag inte pratat med på flera månader.
Nästa morgon fick jag sova så länge jag ville, vaknade strax efter tio. Lugn uppvakning, te och mackor, lite kaffe på det. Sedan hemfärd med stopp på byaaffären för att handla godsaker inför kvällen och sedan en fortsatt dag i lugnets tecken!

Käre maken kom hem tidigt, han och Dotter hade köpt en underbar vårbukett med tulpaner och vide, i solens tecken. Jag fick mitt solsken som jag önskade häromdagen. Både utom- och inomhus!
Nu har vi lagat middagen, jag och Dotter. En italiensk variant, med färskpasta, god sås, ruccola, parmesan och gott vin.

Maten vilar i magen. Marängtårta väntar.

Inga kommentarer: