onsdag 7 oktober 2009

Önskelista

Jag läste en härlig må-bra-bok härom veckan, en så'n där alla mår någorlunda bra, hela boken i genom.
Denna gick ut på att en grupp människor skrev varsin lista med tjugo önskningar. En önskelista som innehöll tjugo önskningar, utan inbördes rangordning, med allt i från fina saker och upplevelser till känslor och sköna tankar. Naturligtvis uppfylldes alla önskningar i boken, en efter en, det var ju därför jag uppskattade den. Nu har jag startat min egen lista;

  • att någon gång sova under bar himmel och se stjärnorna när jag ska sova
  • att skriva mer
  • att måla en tavla
  • att tillbringa mer tid med färger

Min lista är inte så lång ännu, men den blir längre för varje dag. Längre för varje ögonblick jag tillbringar en liten stund att läsa den och känna med den. Jag är helt övertygad om att även mina önskningar kommer att slå in, en efter en.
Det är ju så att när de finns där, på papper, så existerar de. Förr har de glidit förbi i mitt huvud, som ett glittrande vattenstänk eller en stillsam vindpust. Glidit förbi och försvunnit, blandats i ett hav, tillsammans med resten av alla tankar vi hinner känna varje dag.
Det som är skrivet finns. Det som är skrivet kan också bli sant.


Inga kommentarer: