torsdag 13 januari 2011

Mycket mat, lite sjuk

Idag blev det en tur in till stadens gator och torg för att besöka Fru doktor. Influensan lever hos oss igen och det är Lille sons tur att ha feber och värk i hela kroppen. Kära dotter är fortfarande inte riktigt kry och mina luftrör har inte återhämtat sig efter höstens turer. Nå väl, det vänder snart!

Ingen frukost har jag ätit ännu eftersom min hunger inte är särskilt påtaglig i början av dygnet. På kaffe och vatten står jag mig länge. Nu börjar det kännas lite knorr i magen, så det är dags för matlagning.

Redan igår gled mina tankar mot stugans grillfavorit från förra sommaren; ostspäckad fläskfilé. Eftersom den fungerar lika bra i stekpanna så blev det dagens självklara matval.
Jag tar en liten filé, som jag bryner, kryddar med grovmalen svartpeppar och havsalt, samt lämnar på eftervärme att nästan stekas klart. När den svalnat lite skär jag en skåra i mitten och späckar med så mycket ädelost som ryms. Ädelostfyllningen gömmer jag med strimlor av gul paprika och sedan täcker jag filén med ostskivor, på samma sätt som när jag tillagar ugnstekt falukorv. Runt om virar jag baconskivor tills hela härligheten är täckt. Därefter ska den stekas klart i stekpanna, så att bacontäcket blir ganska knaperstekt.

Flera tunna skivor av min ostfyllda fläskfilé tillsammans med en tomat, en avocado eller lite sallad. Kanske lite bearnaise eller kryddsmör som tillbehör. Kan varieras i det oändliga. Späcka med vilken god ost som helst, byt ut paprikan mot sparris, lök eller någon annan god grönsak. Som både lunch och middag kommer den att räcka åt mig i flera dagar.

Inga kommentarer: