torsdag 24 september 2009

Mår bra!

Att det gör sådan skillnad att tänka på ett annat sätt!
Att fokusera på det som är bra, att släppa det jag inte kan kontrollera, att hela tiden gå framåt och bara göra det jag själv kan stå för och vill göra. Det är hela skillnaden!

Jag mår bra när jag skriver och när jag läser, när jag tänker och när jag skrattar. När jag har något att inspireras av, något att fokusera på, när jag har åstadkommit något som är viktigt för mig. När jag äntligen har ringt det där jobbiga samtalet eller tagit tag i den trista sammanställningen eller rensat upp det där stökiga utrymmet.
Jag sparar de där tillfällena när jag mår riktigt bra, när solen skiner i mitt inre och himlen är otroligt blå. Sparar och stoppar undan till en annan dag.

Ibland känns allt förskräckligt fruktansvärt och ensamt, ibland är allting grått och svart och beige. Det är då det känns som om hela himlen öppnar sig, skakar hårt och skälper allt elände över hela mig, över bara mig. Så är det ju för oss alla. Ingen kommer undan de svarta dagarna.
Det är då jag tar fram den där gömman med sol, som jag stoppat undan i ett skrymsle. Det är då det är extra viktigt med en färgglad Muminmugg, någon av dem med en glad figur, som peppar mig och gläder mig. Bara genom att finnas där för mig, fylld med starkt, svart kaffe.

Inga kommentarer: