fredag 29 oktober 2010

Vinterpalatset 1

Har varit uppe till två i ett par nätter, men kompenserade det med att lägga mig tio igår. Det behövdes tydligen, för jag har sovit till tio på morgonen och ville egentligen inte kliva upp för jag är ju ledig.

Nu inväntar jag kära mammas ingång, vi ska rensa och röja ett par timmar i Lille sons rum. Samtidigt ska jag packa och handla och diska.
Gärna sköta om torktumlaren också. Sköta om i betydelsen starta om. Den har blivit gammal och orkar inte torka oavbrutet ett helt program, vilket betyder att den stannar och vilar, ett okänt antal gånger, under en torkning. Då bör man öppna luckan, stänga luckan och trycka på start. Det tar ungefär ett dygn att torka en tvätt, för det är inte så ofta man kommer ihåg det där.

I kväll åker vi till Vinterpalatset, det vill säga husvagnen med nya stora förgården. Förra helgen var vi till Wien och där såg vi både Vinterpalats och Sommarpalats. I byggnaden där man tillbringade sommaren fanns endast tusentalet rum, alltså en lite mindre byggnad än den man tillbringade vintern i. Hos oss är det tvärtom.
I vår lilla vinterbyggnad ska vi hänga upp draperier och lampor, måla och sätta upp hyllor, bygga altan och säkert något mer.

Jag tror att vi hinner med lite fredagsmys också.

Inga kommentarer: