onsdag 4 augusti 2010

Där livet startade

Nu kan man börja känna sig som hemma.

I denna stad startade mitt liv och i kväll har jag fått känna mig nostalgisk igen. Var här för bara några månader sedan, men redan har en spansk restaurang gått över till indisk variant, så vi valde kinesiskt till slut.

I den kinesiska var det något helt annat när jag var liten, i grillen låg min godisaffär. Där banken finns låg biblioteket, där det fanns konditori är det alldeles tomt och öde. Ytterligare en grill befinner sig i den gamla tobaksaffären, men cykelaffären finns kvar.

I den affären inhandlades min allra första cykel för 25 kronor, en begagnad ful sak med vuxensadel. Sadeln blev utbytt och jag lärde mig cykla, så målet nåddes trots allt. Jag minns fortfarande själva inköpet, liksom gräset utanför huset och tillfället när jag cyklade första gången. Solen sken i ryggen när jag cyklade mot mitt hus.

I morgon blir det mer nostalgi.

- Kyrkan där far besteg kyrktornet, ska visas upp för Lille son och Käre maken

- Kyrkogården där morfar & mormor, morbror, dagmamman med make samt lekkamraterna från länge sedan, ligger och vilar.

- Huset där jag bodde som liten och morfars hus

Lite trist blir det nog för dem, men det får dom ta. Idag har vi besökt barndomsbadet. En i familjen badade i bassängen, en satt i bastun och den tredje agerade badvakt.

Lite längtar jag hem. Hem till stugan, hem till de stora barnen, hem till huset, hem till grannarna.

Hem till livet som jag lever nu.

Inga kommentarer: