fredag 16 juli 2010

Äntligen semester!

För ett par dagar sedan drog min käraste Dotter i gång ett litet projekt. Rensa skafferiskåpet på mat med utgånget datum. Okey, sa jag. Töm och släng, så sroppar jag in sen, om du inte hinner klart. Gammal mat fyllde tre eller fyra soppåsar!

För mig blev det en liten knuff som sedan resulterade i rensning av snart alla skåp. Vår köksbänk har sakta, men väldigt säkert, fyllts med platsburkar, krukor från något blomsterarrangemang i julas, andra blomkrukor från omplaneteringsrycket förra veckan och ungefär trehundrafemtioåtta andra ting, som inte haft en egen plats i skåpen.

Resultat:
- Trettio lock till tomma glassburkar överblivna - var är själva burkarna?
- Än en gång har jag nästan fått ihop alla delar till göra-glass-setet, som köptes in när barnen var små.
- Alla smakerna och flaskorna till bubbelmaskinen har äntligen fått flytta från bänken till en egen hylla i kaffeskåpet.
- Köksmaskiner och kakformar fick ett alldeles eget skåp.
- All mat bor i två skåp, i stället för fyra.

Tre skåp är kvar att strukturera upp. När de är genomgångna kommer fyra meter köksbänk och fyra meter diskbänk att vara så tommma som det någonsin går i vårt hus. Den alldeles underbara röda gjutjärnsgrytan från femtiotalet, en oväntad gåva från grannen, kommer också att föräras en egen yta i något skåp.

Att organisera och strukturera är skönt.

Men vänta nu! Hur kunde rubriken "Äntligen semester" resultera i en text om rensing och städning?

Inga kommentarer: