fredag 22 januari 2010

Ledig hemma

Varannan fredag är jag ledig från jobbet. Jag längtar alltid efter dessa underbart tomma dagar, som ligger framför mig. Jag tänker mig att jag ska tvätta hela dagen, jag ska ta itu och rensa det där enorma skräputrymmet, jag ska rensa rabatterna, jag ska ta en promenad. Och så ska jag dricka kaffe och läsa tidningen, jag ska äta frukost i lugn och ro, jag ska ta sovmorgon.

För länge sedan kom jag i kontakt med en människa som jobbade skift. Jag förstod aldrig hennes tankar när hon hade jobbat sent en kväll och kunde kliva upp på morgonen med familjen, delta i kaoset när alla skulle till skolan och jobbet, fixa och styra och ställa, när hon i stället kunnat sova i lugn och ro hela morgonen.
Det är många år sen. Jag förstår henne nu. Känslan att få sova på morgonen blir ännu mycket bättre, när man först kliver upp ungefär när kaoset är över, den där stunden när alla är på väg ut genom dörren, man får krama sin familj och kanske erbjuda lite sista-minuten-hjälp till någon sjusovare och därefter den ljuva känslan av att krypa ner under en varm, mysig filt på soffan, sätta på tv:n och slumra lite till....

Ibland händer det ju att jag får den där inspirationen, rensar och gör storverk från morgon till kväll. Ibland händer det att jag inte gör någonting alls. Att jag bara sover, sitter vid datorn, tv:n, läser och dricker kaffe hela dagen.

Oftast blir det som idag. Lite sova, lite kaffe, lite tvätt.

Inga kommentarer: